Absolwentka
Wydziału Wychowania Artystycznego WSP w Olsztynie, dyplom uzyskała w 1997 roku w
Pracowni Malarstwa i Rysunku prof. Kiejstuta Bereźnickiego. Stopień doktora w
dziedzinie sztuk plastycznych uzyskała na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk
Pięknych w Warszawie. Obecnie pracuje na stanowisku adiunkta w Instytucie Sztuk
Pięknych Wydziału Sztuki na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. Należy do Związku Polskich Artystów Plastyków, Stowarzyszenia Promocji Artystów
Wybrzeża ERA ART, Stowarzyszenia Areszt Sztuki, Stowarzyszenia Absolwentów UWM.
Jest autorką 40 wystaw indywidualnych m.in. w Olsztynie, Gdyni, Warszawie,
Rzeszowie, Kielcach, Lidzbarku Warmińskim, Zebrzydowicach i Czeskim Cieszynie,
Amsterdamie, Jurkalne na Łotwie i Kownie oraz brała udział w ok. 160 konkursach
oraz wystawach zbiorowych w kraju i za granicą m.in. we Włoszech, Francji, w Niemczech,
Serbii, Korei Płd., Holandii, Chorwacji, Litwie i Ukrainie.
Joanna Bentkowska-Hlebowicz tworzy głównie w
obszarze malarstwa. Jako temat obrazów szczególnie upodobała sobie pejzaż
industrialny, zwłaszcza infrastrukturę portową. Poszukuje w tym motywie relacji
zachodzących między tematem samego portu a różnymi jego aspektami – od relacji
morza ze stałym lądem po bogatą symbolikę związaną z zagadnieniami morskimi.
Autorka głównie skupia się na konstrukcji statków i infrastruktury portowej,
często pomijając samą wodę. Ukazuje natłok linii, kierunków, konturów
oplatających płaską plamę. Ostatnio do pozornego chaosu artystka stosuje
zwielokrotnienie wybranej płaszczyzny, która dodatkowo komplikuje zastaną w
obrazie rzeczywistość. To wszystko jeszcze dosadniej sprawia, że ukazane w
obrazie przestrzenie portowe stają się niespokojne i skłaniają do zastanowienia
się nad specyfiką portu. Poprzez zmultiplikowanie fragmentów obrazu, artystka
zastanawia się nad subiektywnym odbiorem otaczającego świata, wybieraniem i
zapamiętywaniem elementów ważnych dla każdego człowieka.
Artistic Work and Style
Joanna Bentkowska-Hlebowicz primarily works in painting, with a particular focus on industrial landscapes, especially port infrastructure. She explores the relationships between the port as a subject and its various aspects—from the interaction of the sea and land to the rich symbolism of maritime themes. The artist focuses on the construction of ships and port infrastructure, often omitting the water itself. Her compositions feature a dense network of lines, directions, and contours, weaving around flat color fields. Recently, she has introduced repetition of selected planes, adding complexity to the visual perception of the port environment. This technique intensifies the sense of restlessness and movement, encouraging viewers to reflect on the unique character of ports. By multiplying elements within the composition, she examines the subjective perception of reality, questioning how individuals select and remember elements that are significant to them.